Få nyheter direkt i din mejl
Här kan du skriva upp dig för att få nyhetsbrev om Pikus kommande utbildningar. Du kan när som helst avregistrera dig eller ändra dina val.
Varmt välkommen till konferensen för kommunsekreterare och nämndsekreterare i landets alla kommuner och regioner!
Förra årets Sekreterardagar blev en succé! Med deltagare från kommuner och regioner i hela landet skapades en unik mötesplats under två dagar. Program och upplägg fick mycket uppskattning, så vi ändrar inte på ett vinnande koncept!
Årets program präglas av omvärlden och det osäkerhetsläge som vi lever i idag. Helt nya krav ställs nu på landets kommuner och andra myndigheter, att bygga upp civilförsvaret och ta fram beredskapsplaner mm. Till detta har vi den tekniska utvecklingen med digitalisering och artificiell intelligens. Allt detta påverkar den kommunala förvaltningen och arbetet som nämnd- och kommunsekreterare.
Du får vara med om ett späckat program med intressanta talare som vi hoppas ska ge dig nya perspektiv och berika både dig och ditt arbete på hemmaplan. Och middagen på kvällen bjuder på god mat, mingel och härliga samtal, men också underhållning och korandet av Årets Sekreterare 2024!
Samla kollegorna så ses vi i Malmö den 24-25 oktober!
Kontakta Ingrid Haraldsson
ingrid.haraldsson@piku.se
073 3530094
Med reservation för ändringar och tillägg.
11.00 Inregistrering
11.20 Lunch
12.15 Inledning
12.25 Natomedlemskapet, Sverige och kommunerna
Budskapet från ÖB och regeringen är tydligt: Alla måste förbereda sig mentalt för att det kan bli krig. Men vad innebär det för kommunerna att Sverige nu är med i Nato?
Johan Carlstedt, senior lärare, Försvarshögskolan
12.55 Frågestund
13.10 Vad innebär höjd beredskap?
Nattöppna förskolor, bevakning av nödvattentankar, inkvartering av evakuerade och hantering av ransoneringskort. Upplands-Bro har utarbetat sin plan för att ställa om hela organisationen i händelse av krig. Vilka nya uppgifter får kommunen vid höjd beredskap och vilka lagar slutar respektive börjar gälla då?
Patrik Thomé, beredskapssstrateg, Upplands-Bro kommun
13.40 Frågestund
14.00 Breakout session 1
Vi delar upp oss i mindre grupper efter ämnena nedan, där vi först får en föreläsning och sedan diskuterar i grupp.
14.40 Fika
15.05 Breakout session 2
Vi delar upp oss i mindre grupper efter ämnena nedan, där vi först får en föreläsning och sedan diskuterar i grupp.
15.50 Kanslifolket poddar live på temat “Gränslandet”
Under en interaktiv stund tillsammans med Kristin och Lisa från podden Kanslifolket bjuds du på igenkänning deluxe i utmaningarna med att verka i gränslandet mellan politik och förvaltning. Går det att vara charmtrollet i ärendehanteringsprocessen och samtidigt slå vakt om de demokratiska principerna? Vad står på spel när man som sekreterare inte lyckas med det ena eller det andra?
Kristin Löf & Lisa Åberg, Kanslifolket
16.30 Fri tid fram till kvällen
18.30 Konferensmiddag
Festligheterna börjar med mingel, därefter 3-rättersmiddag, korandet av Årets Sekreterare 2024 och underhållning. Vi avrundar ungefär kl. 22.30.
08.30 Sammanfattning från igår
08.40 Hur kan vi använda AI utan att krocka med GDPR?
För några år sedan pratade alla om GDPR, nu pratar alla om AI. Men hur hänger GDPR och AI ihop? GDPR har krav på information och öppenhet och AI beskrivs ofta som en sluten låda som använder mängder av uppgifter. Blir det en omöjlig krock? Hur hanterar man komplex teknik så att det sker enligt alla krav som finns i regleringarna GDPR, AI Act, Cybersäkerhetslagen osv.
Katarina Tullstedt, jurist
09.10 Samtal i grupp om ovan ämne.
09.30 Fika
09.50 Cyberattack – det drabbar väl inte oss?
Idag är det inte frågan om man som kommun kommer bli drabbad av någon form av cyberattack, utan snarare när. Vad kan vi göra för att minimera riskerna och öka motståndskraften mot cyberattacker? Hur ska vi agera den dag det händer? Ulf Linderoth delar med sig av erfarenheter lärdomar och tips från verkligheten- i detta fall Malmö stad.
Ulf Linderoth, ansvarig för den digitala infrastrukturen, Malmö stad
10.25 Samtal i grupp om ovan ämne.
10.45 Nationell dataverkstad för regional och kommunal datadelning
Dataverkstadens uppdrag är dels att stödja regioner och kommuner i arbetet med att dela och använda öppna data, dels att genomföra nationella projekt som syftar till att skapa gemensamma, nationella lösningar för att dela och använda offentliga data. Arbetet bedrivs i nära samverkan med statliga myndigheter, bransch- och intresseorganisationer, systemleverantörer samt med Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) och SKR. Hur påverkar den nya öppna datalagen ert dagliga arbete som registrator och arkivarie?
Fredrik Eriksson, projektledare för den nationella dataverkstaden
11.20 AI-revolutionen och offentlig sektor
Pratet om artificiell intelligens (AI) har blivit alltför teknikfokuserat, och det glöms ofta bort att värdet av AI handlar om att möjliggöra meningsfullt samarbete mellan människa och maskin där de kompletterar varandra; Vikten av kollektiv intelligens, som både är mänsklig och artificiell, så att vi med omdöme kan skapa och skala upp nyttan med AI i organisationer och i samhället. En AI-förstärkt värld vi själva vill leva i kräver mer av människans förnuft och känsla, inte mindre.
Alexander Löfgren, utvecklare av kollektiv intelligens, Influence AB
12.20 Avslutning och lunch
Johan Carlstedt är senior lärare vid Centrum för totalförsvar och samhällets säkerhet, Försvarshögskolan. Johan har under årens lopp regelbundet arbetat med lokal nivå om krisberedskap, vid Natos högkvarter och varit svensk representant till en av organisationens civilmilitära planeringsgrupper under drygt 10 års tid.
Patrik Thomé, beredskapsstrateg, Upplands-Bro kommun, är tidigare överstelöjtnant och chef för Försvarsmaktens Operativa kommunikationsförband och Psyopsförband. Patrik har också varit Sveriges representant i tre Nato-arbetsgrupper som expert på informationspåverkan och försvarsvilja samt arbetat med försvarsplanering.
Aleksandra Palmén är kommunjurist i Trelleborgs kommun. Med erfarenhet från både statlig och kommunal förvaltning är Alekandra idag enhetschef för Kansli- och överförmyndarenheten samt kommunjurist i Trelleborgs kommun. Aleksandra har stor arfarenhet av att leda och utveckla verksamhet med kvalificerad förvaltningsrättslig ärendehantering som kräver ett effektivt och professionellt arbetssätt.
Johan Linander är kanslichef och kommunjurist i Tomelilla kommun. Johan är rutinerad, med stort utvecklingsfokus både för att göra beslutsunderlag till de förtroendevalda bättre och att göra demokratin mer tillgänglig för alla kommunens medborgare
Patrik Kastberg är biträdande chefsjurist hos Region Skåne. Han arbetar särskilt med avtals- och kommunalrättsliga frågor och håller regelbundet utbildningar för bl.a. förtroendevalda och tjänstemän om olika frågor med anknytning till kommuner och regioner.
Anette Jonson, kanslichef, Karlskoga kommun, har lång erfarenhet av kommunal administration och förvaltning. Anette arbetar med juridik kring kommunala nämnder och kommunfullmäktige, offentligt ledarskap, demokratifrågor, jämställdhet samt kvalitetsutveckling.
Kristin driver tillsammans med Lisa Åberg podden Kanslifolket. Podden är ditt sällskap i det nämndadministrativa ekorrhjulet på kommunkontoret. Här bjuds lyssnarna på diskussioner om politisk ärendehantering, nämndadministration, kommunalrätt och andra förvaltningsfrågor. Kristin och Lisa har tillsammans mångårig erfarenhet av nämndadministration inom kommunal sektor.
Lisa driver tillsammans med Kristin Löf podden Kanslifolket. Podden är ditt sällskap i det nämndadministrativa ekorrhjulet på kommunkontoret. Här bjuds lyssnarna på diskussioner om politisk ärendehantering, nämndadministration, kommunalrätt och andra förvaltningsfrågor. Kristin och Lisa har tillsammans mångårig erfarenhet av nämndadministration inom kommunal sektor.
Katarina Tullstedt är jurist och har stor erfarenhet av arbete i gränsområdet IT och juridik. Hon var tidigare enhetschef på IMY/Datainspektionen för Enheten för säkerhetstillsyn, och innan dess Enheten för myndigheter, vård och utbildning. Katarina har arbetat över 20 år inom åklagarväsendet, specialiståklagare och driver idag en nystartad konsultverksamhet, Tullstedt Juridik AB.
Ulf Linderoth är ansvarig för den digitala infrastrukturen hos Malmö stad, har lång erfarenhet av IT- och digitalisering. Ulf arbetar i dag främst kommunövergripande med utveckling och säkerställan av tillgängligheten av den digitala infrastrukturen för verksamheterna och medborgarna i Malmö stad.
Fredrik Eriksson, projektledare för den nationella dataverkstaden, har mångårig erfarenhet av att bedriva samverkansprojekt inom områden såsom informationsteknologi, öppna data, idé- och innovationsverksamhet och smarta städer. Inom området öppna data har Fredrik under många år varit en drivkraft för att öka tillgängliggörande av öppna data i Sverige.
Alexander Löfgren är utvecklare av kollektiv intelligens i offentlig och privat sektor på Influence AB, doktor i industriell ekonomi och organisation samt författare av boken ”Smart samarbete”.
Malmö Arena Hotel har reserverat ett begränsat antal hotellrum till specialpris (12 % rabatt) för deltagare på Sekreterardagarna.
Klicka här för att boka ett rum och ta del av erbjudandet »
Observera att rätt ankomstdatum, avresedatum samt antal personer måste anges högst upp på sidan direkt efter klicket på länken för att få specialpriset.
För bokning av 4 rum eller fler, vänligen mejla din förfrågan till reservation@malmoarenahotel.com.
Betalning:
Betalning sker vid incheckning alternativt med faktura. För fakturering behöver hotellet ha ett faktureringsunderlag som du mejlar före konferensen till reservation@malmoarenahotel.com.
Ladda ned faktureringsunderlaget här (pdf)
Anmälan till Sekreterardagarna är bindande, men om du får förhinder kan du utse en ersättare som tar din plats.
Vinnaren av utmärkelsen Årets Sekreterare 2024
koras vid konferensen Sekreterardagarna 2024
24 – 25 oktober 2024 i Malmö.
Förutom äran, får vinnaren ett presentkort på
en hotellvistelse för två personer inkl frukost.
Här kan du ta del av nomineringstexterna för
finalisterna till Årets Sekreterare 2024:
Christina är ett oerhört bra bollplank för oss andra sekreterare, särskilt i juridiska frågor. Hon ställer alltid upp och hjälper till när det blir klurigt, vilket det kan bli i en sekreterares vardag ibland. Hon är lugn, trygg och kunnig. Hon gör arbetsplatsen och oss hennes kollegor bättre med sina kunskaper. (nominerad av Jenny Andersson)
Med sin långa erfarenhet och sitt brinnande intresse för kommunallagen, den demokratiska processen och den administration den medför bidrar Johan generöst såväl i det dagliga arbetet som i kunskapshöjande insatser till oss kollegor som till kommunens förtroendevalda. Johan är en demokratins väktare som vägleder men också ser hur vi alla kompletterar varandra. På fritiden är Johan en engagerad samhällsmedborgare med en fot i Lions och en i Hemvärnet. Johan förtjänar att utses till Årets Sekreterare 2024! (nominerad av Beatrice Holmlund)
Carina har tagit nämndadministrationen till en ny nivå på Hässleholms kommuns miljö- och stadsbyggnadsförvaltning. Hon har byggt upp en nämndadministration som skapar trygghet hos såväl medarbetare som chefer och politiker där alla vet vad som förväntas av dem. Hon är noggrann i sitt arbete och hennes ögon missar sällan ett fel i tjänsteskrivelser och protokoll, såväl juridiskt som språkligt. Carina har en god pedagogisk och språklig förmåga och arbetar även med kommunikationsfrågor, där hon bland annat stöttar förvaltningen med klarspråk, mallar och hemsida för en ökad tydlighet gentemot våra medborgare och näringsliv. Hon sprider gärna sina kunskaper inom kommunikation och nämndarbete och initierar uppskattade utbildningar för kollegor och politiker. Förutom att hon är noggrann och drivande i sitt arbete är hon även en trevlig kollega. Med sitt ödmjuka sätt skapar hon goda relationer mellan kollegor och politiker. (nominerad av Susanne Rönnefeldt Berg)
Eva Lindström är en enastående och engagerad kollega som förtjänar erkännande för sitt arbete som nämndsekreterare. Eva har erfarenhet och djup förståelse för uppdraget, hon är påläst och uppdaterad om de senaste riktlinjerna och reglerna som styr vår verksamhet. Hon är noggrann och har en förmåga att hålla koll på detaljer samtidigt som hon ser till helheten. Hon är en lagspelare som alltid är redo att ställa upp och hjälpa kollegor när det behövs. Sammanfattningsvis är Eva en enastående nämndsekreterare som inte bara har stor erfarenhet och kunskap. Hon är en förebild för oss alla och förtjänar verkligen utmärkelsen Årets Sekreterare 2024. (nominerad av Margareta Uden-Hoff)
Nina är inte bara skicklig på administration och organisering, hon är även en mästare på mänskliga relationer. Hennes förmåga att bemöta alla människor och situationer med samma varma ton är inget mindre än en superkraft. I svåra samtal visar Nina en ödmjukhet och förståelse som får även de mest missnöjda att känna sig hörda och respekterade. Oavsett om det handlar om att vägleda en ny chef, fördjupa sig i viktiga frågor för kommunen, eller bara sprida glädje i vardagen, går Nina alltid den extra milen. Hon är ständigt ett steg före, redo att hjälpa till, och alltid med ett genuint inspirerande leende. Hennes positiva energi är smittsam och sprider arbetsglädje vart hon än går. Nina är en sann ambassadör för kommunen och en sekreterare i en klass för sig. (nominerad av Jennifer Hedström)
Vill du få tips om kommande utbildningar, inspirerande konferenser och dagsaktuella spaningar? Anmäl dig till våra nyhetsbrev eller följ oss på Linkedin.
Här kan du skriva upp dig för att få nyhetsbrev om Pikus kommande utbildningar. Du kan när som helst avregistrera dig eller ändra dina val.