Utbildning för personal inom skolans område
- Tid: 3 tim
- Utbildare: Stefan Sandström
Stödjer Svensk Standard för HVB, LSS och äldreomsorg.
I mötet mellan elever eller elever-personal på skolan, kan situationen ibland bli hotfull. Hur kan du förebygga sådana situationer och agera rätt när de uppstår? Hur kan det upptrappade skolvåldet motverkas? Hur kan ni jobba förebyggande med gärningsmannaprofil?
Inslag av hot och våld förekommer tyvärr ofta , t.ex. då ett ärende eller beslut krockar med elevens/vårdnadshavarens vilja. För att undvika att det spända läget blir hotfullt eller i värsta fall våldsamt, är det viktigt att både förebygga och veta hur man hanterar sådana situationer rätt.
Grovt våld i skolan blir allt vanligare
Det kan rikta sig från elever till lärare, men kan även gälla mellan elever. På denna utbildning görs och presenteras analyser av senare tidens dåd. Vi presenterar även en gärningsmannaprofil som hjälper till att identifiera gärningsmän innan någonting händer. Denna profil är ett viktigt instrument i det avgörande förebyggande arbetet och ger möjlighet till att agera när något akut är på gång.
Under denna inspelade utbildning fokuserar vi på bemötandets kraft i att trappa ner aggressiviteten i kommunikationen och hur du kan uppnå en bas för konstruktiv kommunikation och problemlösning. Efter utbildningen kan du känna dig tryggare och avväpna en potentiellt hotfull situation innan den går för långt.
Stefan Sandström är legitimerad psykolog och har mer än 35 års erfarenhet av att hålla utbildningar om hot, våld, bemötande och metoder för att undvika en upptrappning av konfliktfyllda situationer. Han är också författare till flera böcker i ämnet.
Målgrupp
Utbildningen är mycket användbar för alla som i sitt arbete riskerar att möta hotfulla personer och situationer, såväl tjänstepersoner som förtroendevalda.
Innehåll
Under utbildningen går vi igenom:
- Hur uppstår våldet, vilka neurologiska orsaker ligger bakom? Hur kan du undvika att de aktiveras?
- Mötet med aggressiva och våldsbenägna personer kretsar kring 5 olika mönster av känslor och tankar.
- Vilka är mönstren?
- Hur kan du trappa ner dem och föra mötet in i kontakt och konstruktivitet?
- Grovt våld i skolan
- Gärningsmannaprofil ett viktigt instrument
- Eventuella frågor från deltagarna