Search

Sekreterardagarna 2025

Sekreterar-dagarna 2025

Inspiration | Nätverkande | Nya perspektiv

Boka in 23-24 oktober 2025 redan nu!

Då är det dags för Sekreterardagarna 2025, konferensen som tillägnas kommunsekreterare,  nämndsekreterare m fl intresserade i landets alla kommuner och regioner!

Tidigare års Sekreterardagar blev succéer! Med deltagare från kommuner i hela landet skapades en unik mötesplats under två dagar. Program och upplägg fick mycket uppskattning, så vi ändrar inte på ett vinnande koncept!

Du får vara med om ett späckat program med intressanta talare som ger dig nya perspektiv och berika både dig och ditt arbete på hemmaplan. Och middagen på kvällen bjuder på god mat, mingel och härliga samtal, men också musikunderhållning och korandet av Årets Sekreterare 2025!

I år ses vi i Malmö, den 23-24 oktober, så ta med dina kollegor och kom!

Skicka in din intressanmälan så är du fortsatt uppdaterad på information om konferensen, program mm.

Vill du anmäla dig direkt så får du early bird-pris t o m 28 februari!

Välkommen till fantastiska Sekreterardagarna 2025!

Ps! Du kan vara med och påverka programmet

Än så länge har vi möjlighet att ta emot önskemål om talare eller ämne. Maila till ingrid@piku.se!

11.00   Inregistrering

11.30   Lunch

12.30   Inledning

12.40   Vad innebär höjd beredskap?
Patrik Thomé, beredskapsstrateg, Upplands-Bro kommun

Nattöppna förskolor, bevakning av nödvattentankar, inkvartering av evakuerade och hantering av ransoneringskort. Upplands-Bro har utarbetat sin plan för att ställa om hela organisationen i händelse av krig. Vilka nya uppgifter får kommunen vid höjd beredskap och vilka lagar slutar respektive börjar gälla då?

13.15   Digital bevaring – så lyckas ni med ert e-arkiv
Mats Johansson, enhetschef, stadsarkivet i Lunds kommun

Om processen att anskaffa ett e-arkiv, med fokus på både externa och interna faktorer. Vilka rättsfall finns och hur ser marknadsläget ut.  Vilka tekniska och organisatoriska förutsättningar finns och hur undviker du vanliga fallgropar?

13:50   Registratorn – en roll i förnyelse
Fredrik Wastesson, registrator och informationssamordnare, Norrköpings kommun

Informationsmängderna ökar, hackerattacker och säkerhetsåtgärder i samma takt. Parallellt med det verkar vi äntligen ta stegen mot genuin digitalisering. De tre benen juridik-teknik-praktik har aldrig varit en större utmaning än idag. Samtidigt lyfts registratorsfunktionen fram som en nyckelroll i vår demokrati. Vi inte bara ”gör rätt” – vi upprätthåller offentlighetsprincipen, och hela vårt demokratiska system och levnadssätt.

14.20   Fika

14.50   NIS 2 och Cybersäkerhetslagen
Katarina Tullstedt, jurist

I och med det nya direktivet NIS2 och den föreslagna Cybersäkerhetslagen ställs tydligare krav på bland annat riskanalyser och olika säkerhetsåtgärder. Många organisationer kommer att omfattas – hur påverkas arbetet i kommunerna och för registratorer och arkivarier?

15.25   Leverans av digital arkivinformation till e-arkiv
Ulrika Hjalmarsson, arkivarie, Stadsarkivet, Stockholm stad

Om hur Stockholms stadsarkiv använder sin leveransprocess som stöd i arbetet med digitala arkivleveranser. Hur har det gått att leverera till e-arkivet? Du får ta del av erfarenheter, utmaningar och lärdomar.

16.00   Paneldebatt: Registratorns och handläggarens roller
Mats Johansson, Fredrik Wastesson

De flesta handläggare förväntas ha en hög digital mognad och på vissa arbetsplatser finns tankar att inte bara lägga över diarieföringsansvaret på handläggare utan även möjligheten att avsluta sina egna ärenden och ibland även starta nya ärenden. Vilka risker finns med det?
Hur gör man kvalitetskontroll om det är handläggaren som ansvarar för hela diarieföringen? Det tycks vara mer eller mindre praxis numera att handläggare diarieför handlingar i sina egna ärenden, men vad får det för konsekvenser? Finns det någon bra strategi att hantera de handläggare som är mindre bra på att diarieföra? Blir det samma kvalité som när registrator skötte hela diarieföringen? Hinner man som registrator göra kvalitetskontroller om man i första hand har som uppgift att starta/avsluta ärenden? Att diarieföringen i ärendena i stor utsträckning sköts av aktuell handläggare – vilken förändring har det inneburit för registratorn?

16.30   Egen tid

18.30   Middag

Vi börjar med fördrink & mingel och får sedan avnjuta en god middag.
Vi korar även Årets Registrator/Arkivarie 2025!

23.00 ca           Avslutning för kvällen

08.30   Sammanfattning av gårdagen

08.40   Hur kan vi använda AI utan att krocka med GDPR?
Katarina Tullstedt, jurist 

För några år sedan pratade alla om GDPR, nu pratar alla om AI. Men hur hänger GDPR och AI ihop? GDPR har krav på information och öppenhet och AI beskrivs ofta som en sluten låda som använder mängder av uppgifter. Blir det en omöjlig krock? Hur hanterar man komplex teknik så att det sker enligt alla krav som finns i regleringarna GDPR, AI Act, Cybersäkerhetslagen osv.

09.15   Hot och våld på jobbet
Anna Rolfsdotter, senior säkerhetskonsult

Hur hanterar vi hot som kan komma in via telefon, e-post eller brev? Vilka strategier kan vi ha för att bemöta rättshaverister? Om vi ställs inför ett suicidhot, hur vi kan ge ett professionellt och medmänskligt bemötande? När kan vi behöva anpassningar i vårt privatliv för att skapa en balanserad och hållbar arbetsmiljö och hur hanterar vi farliga föremål som lämnas in, exempelvis vid en reception, på ett säkert sätt?

09.50   Fika

10.15   Offentlighet och integritet – svårigheter med utlämnande av allmän handling
Gustav Fors, förvaltningsjurist, Stadsarkivet, Stockholm stad

Det handlar om balansen mellan offentlighetsprincipen och integritetsskyddet för enskilda individer. En genomgång av svårigheterna med sekretessprövning till skydd för enskilda och balansen mellan allmänhetens rätt till insyn och individens rätt till integritet.

10.50   När den mentala energin tar slut
Marianne Di Schiena, leg. psykolog/organisationskonsult, Feelgood Företagshälsa

Stress är den vanligaste orsaken till sjukskrivning idag. Hur fångar vi upp tidiga signaler och vad kan vi själva göra för att undvika att må dåligt och bli utmattade?

11.25   Från mörker till framgång
Fatmir Seremeti, föreläsare, entreprenör och elitidrottare

Många ledarskapsteorier kommer från början från idrottens värld. Här får vi historier och metoder för att bygga ett starkt team och insikter i att övervinna motgångar och uppnå framgång.

12.00   Avslutning med lunch

Patrik Thomé, beredskapsstrateg, Upplands-Bro kommun, är tidigare överstelöjtnant och chef för Försvarsmaktens Operativa kommunikationsförband och Psyopsförband. Patrik har också varit Sveriges representant i tre Nato-arbetsgrupper som expert på informationspåverkan och försvarsvilja samt arbetat med försvarsplanering.

Mats Johansson

Mats Johansson, enhetschef vid Stadsarkivet i Lund, är även ansvarig för SkånEarkiv, en framgångsrik e-arkivsamverkan för totalt 19 kommuner, och därmed ett av landets största samarbeten kring e-arkiv. Mats har en bakgrund som arkivarie och servicechef vid Malmö tingsrätt och han har upphandlat e-arkiv två gånger samt gjort förstudier för statliga myndigheter, och skrivit boken Att upphandla och driva e-arkiv – Marknad, omvärld och behov.

Fredrik Wastesson, informationssamordnare, Norrköpings kommun. Fredrik har en bakgrund som socionom med flera roller inom socialt arbete men är idag diplomerad registrator och informationscontroller med erfarenhet som registrator och arkivredogörare. Idag är han informationssamordnare vid Kompetensförsörjningskontoret i Norrköping vilket är en roll med syfte att samordna arkiv, registratur, personuppgiftshantering och informationssäkerhet.

Marianne Di Schiena, leg. psykolog på Feelgood Företagshälsa, arbetar med att utveckla både individer och arbetsgrupper och träffar dagligen människor som upplever hög stress och som riskerar att bli utmattade. Hon stöttar också chefer med att fånga upp tidiga tecken på ohälsa och hur man kan förebygga. Marianne håller även utbildningar inom olika områden.

Ulrika Hjalmarsson, arkivarie, Stadsarkivet, Stockholms stad. Ulrika är arkivarie i grunden men har under längre tid befunnit sig inom näringslivet i rollen som projektledare. Senare tid har hon arbetat som arkivarie med fokus på digitala arkivleveranser med leveransprocess/metod och kvalitetshöjande arbete som särskild inriktning. Hon har också flerårig erfarenhet som förvaltningens objektledare för e-arkiv Stockholm.

Katarina Tullstedt, jurist, har stor erfarenhet av arbete i gränsområdet IT och juridik. Hon var tidigare enhetschef på IMY/Datainspektionen för Enheten för säkerhetstillsyn, och innan dess Enheten för myndigheter, vård och utbildning. Katarina har arbetat över 20 år inom åklagarväsendet, specialiståklagare och driver idag en nystartad konsultverksamhet, Tullstedt Juridik AB.

Anna Rolfsdotter, senior säkerhetskonsult, Säkkon AB. Säkerhet är något hon brinner för, delvis pga i olika incidenter som hon råkade ut för som gymnasielärare. Anna valde att söka sig bort från skolvärlden för att få bättre verktyg samt att få möjligheten att kunna jobba förebyggande kring hot och våld hos olika kunder. Idag utbildar Anna kunder i hela landet med att förebygga samt hantera hot och våld på arbetsplatsen.

Gustav Fors, förvaltningsjurist, Stadsarkivet, Stockholm stad. Gustav har mångårig erfarenhet av arbete inom informationssäkerhet med särskild inriktning på sekretessfrågor. Han utbildar och stödjer handläggare och arkivarier vid Stockholms stadsarkiv i sekretess- och informationssäkerhetsfrågor med fokus på hur lagstiftningen ska tillämpas i praktiken.

Fatmir Seremeti, föreläsare, entreprenör och elitidrottare. Med 85 000 följare på sociala medier och i mer än 1 000 föreläsningar har Fatmir delat med sig av insikter om motivation och ledarskap. Han inspirerar andra att övervinna hinder och uppnå sina mål genom sina unika erfarenheter som både paralympier och framstående entreprenör.

Praktiska detaljer
Har du andra frågor eller funderingar?

Kontakta Ingrid Haraldsson, VD för Piku Utbildningar:

ingrid.haraldsson@piku.se  |  073-353 00 94

Anmäl dig här
Du har rätten att be oss berätta vilka uppgifter vi har om dig samt att be oss radera dessa om du skulle vilja.
Nominering av ”Årets Sekreterare 2025”

 Årets Sekreterare vinner ett presentkort på övernattning med frukost, på valfritt hotell i Sverige. Prisutdelning under middagen den 23 oktober. Nominera  Senast 25 augusti (namn, titel, mailadress, motivering max 150 ord) Fyll i formuläret och berätta varför din kandidat bör vinna!

Nominera här

Dina kontaktuppgifter

För mer information:

Kontakta Ingrid Haraldsson
ingrid.haraldsson@piku.se
073 3530094

Date

23 - 24 Oct 2025

Time

11:30 - 12:30

Cost

5 200 kr ex moms. Early Bird-pris: 4 700 kr ex moms för anmälan senast 28 februari. Avgiften inkluderar även 3-rätters middag på kvällen.

Location

Malmö
Sverige

Få nyheter direkt i din mejl

Här kan du skriva upp dig för att få nyhetsbrev om Pikus kommande utbildningar. Du kan när som helst avregistrera dig eller ändra dina val.