Skriv effektiva servicetexter som hjälper läsaren.
- Tid: 3 tim
- Utbildare: Fredrik Wackå
Skriver ni webbtexter bara för sakens skull, eller för att spara tid för era besökare? Lär dig skriva texter som når målet och ger rätt service till läsaren på denna populära onlineutbildning.
Personer som besöker en offentlig verksamhets webbsida är sällan där för nöjesläsning. De vill troligtvis ta reda på något särskilt, och innehållet på hemsidan måste hjälpa till att uppfylla detta mål.
Det räcker alltså inte med att rätta några stavfel och sedan klicka Publicera. Man måste gå igenom texten och ställa rätt frågor innan den läggs ut; Vem vänder sig innehållet till? Får läsaren hjälp att hitta det de söker? Ger texten tilltro till verksamheten som ansvarar för sidan?
På denna onlineutbildning lär du dig att skriva texter som når målet, ger rätt service och visar att er verksamhet bryr sig om sina besökare. Du fördjupar din förståelse för vad som gör en bra text och får en konkret arbetsmetod som du kan använda redan nästa dag.
Fredrik Wackå är konsult och har arbetat i över 20 år med strategi, produktion och utvärdering av innehåll på webben. Han har utbildat 1000-tals människor kring webbinnehåll och både skrivit och medverkat i flera böcker på ämnet. Han har även arbetat nära ett stort antal kommuner, regioner och statliga myndigheter.
Målgrupp
Utbildningen är för dig som skriver och/eller publicerar webbinnehåll i offentlig sektor, antingen för dina kollegor eller för besökare på t.ex. en kommuns hemsida.
Innehåll
Under utbildningen får du lära mer om:
- Exempel på bra och mindre bra servicetexter på nätet – vad är skillnaden mellan bra och dåliga texter?
- Hur kan du arbeta metodiskt för att säkerställa att texten och innehållet gör rätt saker för läsaren?
- Hur tar du reda på läsarnas behov?
- Sökoptimering, tillgänglighet och klarspråk – vad behöver du som skapar service tänka på?
- Allt är inte en artikel! Hur väljer du rätt sätt att berätta och strukturera innehåll?
Klicka på videon för att provtitta.